dinsdag 29 juni 2010

Pilootproject in de serviceflats van Sint-Jozef (Neerpelt)

Tijdens een pilootproject in het rusthuis Sint-Jozef en bijhorende serviceflats in Neerpelt werd de user interface van CUBIGO getest bij een aantal gebruikers. De doelgroep van de test was 80-plussers (!). De familie van de rusthuisbewoners die CUBIGO gebruikten werden eveneens aangespoord om zich online te registreren op www.cubigo.com om te kunnen communiceren met hun vader, moeder, oma of opa in het rusthuis.


Louis (zie foto), was vanaf het begin zeer geinteresseerd om mee te werken aan het project. Hij was ook verrassend snel weg met het gebruik van de applicaties, hoewel hij nooit een GSM of computer heeft gehad. Na het aflopen van de test, een paar maanden later, was hij zo vertrouwd met het systeem en wou hij het absoluut verder blijven gebruiken. We hebben dan ook beslist dat hij het systeem nog een paar maanden verder mag gebruiken, tot CUBIGO officieel wordt gereleased.


Mooie anekdote van een moment tijdens het project: op een dag keek een van de gebruikers van CUBIGO door het raam van zijn rusthuiskamer en vond dat het gras waar zijn raam op uitkeek te lang was geworden en vond dat het dringend moest worden gemaaid. Aangezien hij wist dat er ook een CUBIGO toestel in de ontspanningsruimte van het rusthuis stond, schreef hij een berichtje met als ontvanger 'de ontspanningsruimte': "Mijn gras is te lang. Zou u dit kunnen komen maaien?" In de ontspanningsruimte werd het berichtje gelezen door een animatrice, die de boodschap doorgaf aan de klusjesdienst. De dag erna is men de persoon in kwestie zijn gras gaan maaien; je had zijn gezicht moeten zien! Voor iemand die nog nooit van digitale communicatie had gehoord; hij typt iets op een scherm en de dag erna wordt dit gedaan; voor hem was dit geweldig. Het toont aan dat ook oudere mensen kunnen geholpen worden door (eenvoudige!) technologie.


Door een doelgroep van 80-plussers te benaderen voor de test, kunnen we bij het welslagen ervan concluderen dat de user interface eenvoudig genoeg is voor een heel grote groep van mensen. Het mag natuurlijk ook niet TE eenvoudig worden, want dan wordt het al snel saai. Bij de ontwikkelingen van CUBIGO wordt dan ook voortdurend de afweging gemaakt tussen 'eenvoud' en 'voldoende functionaliteit'. Uit testen met andere gebruikers (van ander leeftijdsgroepen) blijkt dit voorlopig zeer goed te lukken.

U kan CUBIGO zelf gratis proberen en gebruiken op www.cubigo.com.

Het volgende pilootproject vindt plaats in serviceflats in Hasselt.

Wordt vervolgd.

2 opmerkingen:

  1. Lijkt mij een interessant pilootproject die in de toekomst misschien zijn waarde nog zal bewijzen!!
    Ook op vlak van ouderenbeleid mogen we niet achteruit hinken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is ook zo. Deze man is een fervente CUBIGO gebruiker en gebruikt het platform onder andere om te praten met zijn familie. Als op die manier mensen langer thuis kunnen blijven wonen, is dat een zeer goede zaak!

    BeantwoordenVerwijderen