maandag 28 maart 2011

Het internet op maat van touchscreens

Uit: Datanews, nr. 6, 25-03-2011

Touchscreens zijn veel intuïtiever dan doorsnee pc's: dat was het beginpunt voor Cubigo. Het product is een interne spin-off van Aristoco, een Hasseltse ontwikkelaar van innovatieve multimedia- en touchscreenoplossingen. “Maar het internet zoals het er vandaag uitziet, is niet gemaakt voor aanraakschermen en dus onhandig”, zegt managing director Geert Houben. “Dat moest eenvoudiger  kunnen, vonden wij.” En zo ontstond Cubigo, een platform dat een reeks handige apps verzamelt: agenda, domotica-toepassingen, specifieke informatie die uit het internet wordt geplukt (vb. het weer, recepten, de reisinformatie van De Lijn, zoeken naar restaurants ...), en dergelijke meer. “Je kan het vergelijken met de apps die je gebruikt op Apple- of Android-toestellen”, zegt Houben. “Maar wij hanteren een erg consistente look, daar waar die andere apps erg kunnen verschillen omdat ze door allerlei verschillende bedrijven worden gemaakt.” Cubigo is ontwikkeld in Silverlight, dus voor Windows PC’s, touchscreens en tablets, maar er is ook een Android- en Apple-app van in ontwikkeling.



De grote meerwaarde, zo weet Houben, is de lokale content die Cubigo zal bieden. “Mensen betalen nu eenmaal niet om gewoon een handig dashboard te kunnen hebben. Er zit een heel sterk community-aspect aan Cubigo. De lokale bakker kan zich aansluiten, zodat je vanuit je keuken je bestelling kunt doorgeven. Of de mutualiteiten, om terugbetalingen te regelen.” Het businessmodel is zo opgezet dat die lokale partners een som per jaar betalen om aanwezig te zijn op Cubigo en de gebruikers te kunnen bereiken. Voor de gewone consument is het gebruik van Cubigo gratis.

Houben ziet in het platform ook een ideale oplossing om senioren ook op een eenvoudige, gebruiksvriendelijke manier toegang te geven tot bruikbare informatie van het internet en diensten als dagmenu bestellen of telemedicine toepassingen. “Maar je mag ons niet positioneren als een seniorenplatform, want dan sluiten we een belangrijke doelgroep uit.”

Cubigo bestaat iets meer dan een half jaar en heeft voorlopig enkel gemikt op een virale verspreiding van het product. “Vooral in Nederland gaat het nu al hard. Daar hebben we al projecten lopen met een aantal grote gemeenten die met Cubigo een 'virtueel dorpsplein' creëeren. Lokale handelaars zijn er heel geïnteresseerd.” Houben hoopt er dit jaar nog te kunnen afklokken op 30.000 Cubigo-gebruikers. Voor België rekent hij dit jaar op 20.000 gebruikers. “In België zijn we begonnen in Limburg en zijn we nu eerst bezig om een consortium van partners te creëren die de content kunnen leveren.” Het platform wordt momenteel besnuffeld door domoticaspelers als Crestron of telco's als Belgacom. Ga zeker eens naar www.cubigo.com voor een persoonlijke account.

Paspoort
Naam: Cubigo
Zetel: Hasselt
Oprichting: 2010
Aantal mensen: 8
Financiering: interne spin-off / business unit van Aristoco

Artikel in PDF

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen