dinsdag 12 januari 2010

ARISTOCO ontwikkelt gebruiksvriendelijke touchscreen-software

Diepenbeek, 20 november 2009

“Touchscreens zijn de toekomst”

Het juiste brilmontuur vinden, frietjes bestellen of het weerbericht bekijken op een touchscreen: volgens het Diepenbeekse Aristoco is dit de toekomst. “Touchscreens zijn in opkomst in heel veel sectoren”, zegt Geert Houben, zaakvoerder van Aristoco. “Dankzij onze software kan iedereen van 10 tot 70 jaar zo’n touchscreen eenvoudig bedienen.”

Voor Aristoco is alles begonnen met een touchscreen-toepassing voor opticiens. “Omdat brillendragers zichzelf door een pasmodel niet duidelijk kunnen zien in de spiegel, moeten ze hun montuurkeuze maken op basis van de mening van anderen”, legt Houben uit. “Dankzij ons product kan iedereen probleemloos brillen passen. De klant kan op een eenvoudige manier foto’s maken van zichzelf met een nieuwe bril. Met zijn eigen bril kan hij dan het juiste montuur kiezen.”


Proefperiode

“We zijn ons toestel in 2007 aan Pearle in Nederland gaan voorstellen”, blikt Houben terug. “Uit een onderzoek bleek dat dit inderdaad het grootste probleem van de klanten was. Daarom wilden ze het toestel meteen uitproberen. Na een proefperiode heeft Pearle 150 toestellen aangekocht voor hun grootste winkels in Belgie, Nederland en Luxemburg. De volgende stap is de rest van Europa.” Naast Pearle blijken ook zelfstandige opticiens geïnteresseerd in het concept. “Voor de zelfstandigen hebben we een ander toestel ontwikkeld dat meer voldoet aan hun noden. Het is overigens vrij eenvoudig om de toepassingen uit te breiden: van een catalogus bekijken tot de foto’s doormailen.”

Roomservice

Ook buiten de brillenwereld kan het touchscreen-concept van Aristoco toegepast worden. “Er is nood aan een platform voor touchscreen-software in heel veel sectoren”, zegt Houben. “Wij gaan verschillende pilootprojecten opstarten waarin de mogelijkheden uitgetest worden. Volgend jaar start bijvoorbeeld een retailproject: er wordt een touchscreen in de keuken van particulieren en bij lokale handelaars geplaatst. Op die manier kunnen de mensen van thuis uit heel eenvoudig brood, frietjes of boodschappen bestellen via hun touchscreen. Een andere mogelijke toepassing is de hotelsector. Gasten krijgen een touchscreen op hun kamer. Op die manier kunnen ze simpel en snel een beroep doen op roomservice, reserveren in restaurants of toeristische informatie bekijken. De meeste nieuwe technologieën die op de markt gebracht worden zijn moeilijk voor heel veel mensen. Onze toepassingen zijn heel simpel en makkelijk in gebruik: zeg maar toegankelijk van 10 tot 70 jaar. Er is duidelijk nood aan meer ‘digitaal comfort.’”

Hanne DE BELIE
Het Belang Van Limburg
20-11-2009

www.aristoco.com

Het artikel in PDF vindt u hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen