donderdag 21 januari 2010

CUBIGO brengt informatie binnen ‘vingerbereik’ van consumenten

CUBIGO is een internet-platform voor touchscreens waarop verschillende digitale ‘diensten’ worden aangeboden. Reeds in verschillende sectoren lopen de dag van vandaag proefprojecten, bijvoorbeeld in de retail en de hotelsector. Met een paar eenvoudige knoppen op een aanraakscherm heeft men toegang tot de juiste informatie of toepassingen. Van roomservice tot het kiezen van een nieuwe bril.

“Touchscreens zitten enorm in de lift”, zegt Geert Houben, zaakvoerder van ARISTOCO (het bedrijf achter CUBIGO) en bedenker van het concept. “We hebben allemaal nood aan meer digitaal comfort, want het internet wordt te groot en te complex. Er kan de dag van vandaag wel zo goed als alles op het internet, van entertainment tot communicatie, bestellingen doen en informatie opvragen, toch zijn het allemaal aparte websites en werkt alles anders. CUBIGO biedt hiervoor een oplossing”.

Trendwatchers hebben het reeds voorspeld; touchscreens worden dé trend van 2010. “Kijk maar naar GSM’s”, zegt Houben. CUBIGO is software op het internet die bestaat uit ‘blokjes’. Elk blokje is een digitale dienst (nieuws lezen, berichten sturen, recepten opzoeken, boeken bestellen, radio luisteren, calorieën berekenen, enz.). “Met een paar knoppen ben je bij de juiste informatie. Elke computerfabrikant verschijnt binnenkort met een tablet-PC; een draagbaar touchscreen met draadloos internet. Je kan CUBIGO dan zelfs gebruiken vanuit je luie zetel. In mei van dit jaar verwachten we de lancering van het CUBIGO concept bij mensen thuis.”


KMO’s zullen de kans krijgen om op het platform een fiche aan te maken in het blokje ‘Bedrijvengids’. Naast de contactgegevens van het bedrijf zullen ook een eenvoudige productcatalogus, evenementenkalender, nieuwtjes en webwinkel beschikbaar zijn. “Op die manier kunnen KMO’s, die nu niet de middelen hebben voor de aanschaf van een dure website of webshop, toch binnen ‘vingerbereik’ van een heleboel bestaande en nieuwe klanten komen”, vertelt Dominique Gerits, verantwoordelijk voor Marketing & Sales binnen ARISTOCO. “Broodjes bestellen bij de bakker, de nieuwe collectie van je favoriete kledingwinkel bekijken of de laatste nieuwtjes van de lokale voetbalclub lezen, het kan dan allemaal. Zelfs vanuit je luie zetel.”

Wouter Vanspauwen
UNIZO Project Innovatiekrant
22-01-2009

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen